Mycket har skett i samhället sedan Bergenstråhle etablerades för 90 år sedan. Från ett svenskt perspektiv har vi fått uppleva vad man skulle kunna kalla en klassresa. Vi är idag ett av världens rikaste länder och svensk innovation är loket som under denna resa visat vägen. När vi nu blickar framåt är det tydligt att innovation och utveckling kommer vara lika centralt, om inte mer, för företag som vill göra skillnad.

På Bergenstråhle tar vi detta på allvar. Vi vet att det kan kännas komplicerat att hantera sina immateriella tillgångar. Det vill säga merparten av ett företags tillgångar där vi finner patent, design, företagshemligheter med mera. Så kan det inte vara. Vi vet att en viktig ingrediens för att företag ska lyckas är att de på ett tydligt, och för kunden enkelt sätt kan ta till sig all information för att på så sätt fatta rätt beslut och därmed utveckla sina immateriella tillgångar med ett ekonomiskt och långsiktigt perspektiv.

De senaste 15 åren har vi fått uppleva en revolution hur vi konsumerar olika tjänster. Musik, mat, IT, finansiella tjänster är några exempel på branscher där leveransmodellen förändrats i grunden. Här släpar IP branschen kraftigt efter. Det är min övertygelse att våra kunder även här vill, och behöver, se samma tillgänglighet och enkelhet.

Bergenstråhle har de senaste åren succesivt förändrat sin leveransmodell. Idag jobbar vi med kundteam där kunden får tillgång till hela vår expertis. Detta är en nödvändighet då immateriella tillgångar ofta påverkar flera delar i företagets ekosystem, processer och finansiella tillgångar. Vi förflyttar kundens mindset från att ”skydda” till en position där de ser sina immateriella tillgångar som, rätt hanterat, en central del av deras utveckling, värde och lönsamhet.

Men vi slutar inte här. Inom kort lanserar vi en kundportal där kunden får tillgång till hela sin IP portfölj. En portal, där kunden kan skapa och utveckla sina tillgångar on-demand. Detta, i kombination med kvalificerad rådgivning kommer hjälpa våra kunder avsevärt i deras resa. IP ska vara tillgängligt. IP ska främja innovation. IP bygger värde och lönsamhet.

Med detta som bakgrund är det därför naturligt att vi nu byter visuell identitet. Det är dags att vi signalerar vår position på ett sådant sätt att våra kunder och medarbetare känner igen sig. Vi har laddat vårt varumärke med energi som å ena sidan tar med sig 90 år av erfarenhet men samtidigt med full kraft trycker på med innovation, kunskap och tillgänglighet – förpackat i en leveransmodell som gör skillnad.

Att vara VD på Bergenstråhle är ett privilegium. Dagligen är jag omgiven av fantastiska medarbetare som hela tiden försöker göra skillnad för våra kunder. Vi tar ansvaret så att innovation och kreativitet även kommande 90 år ska vara det lokomotiv som skapar ett bättre samhälle för oss alla. Detta gör vi genom att skapa förståelse, tillgänglighet och tjänster som hjälper våra kunder att fokusera på det som de är bäst på – innovation, utveckling och en lönsam affär.

Nu ser vi fram mot ytterligare 90 år.
Med vänliga hälsningar
Pär Eliasson Zucco, VD, Bergenstråhle

Dela med dig.