En nyckelfaktor i en framgångsrik affärsstrategi för företag som vill tillverka och/eller sälja sina produkter på den kinesiska marknaden är att registrera sitt varumärke i Kina. Utan en kinesisk varumärkesregistrering riskerar ni allvarliga ekonomiska och juridiska konsekvenser. Här är fem starka skäl till att registrera företagets varumärke i Kina.
- Ni vill tillverka varor märkta med ert varumärke i Kina för export. Om ni tillverkar varor märkta med ert varumärke i Kina för exporter är det viktigt att ni själva äger varumärkesrättigheterna i landet. Annars kan en varumärkespirat, som hunnit registrera varumärket före er, stoppa exporten och anklaga er för intrång. Det kan i sin tur leda till både försäljningsstopp och krav på stora ersättningsbelopp för att återta rätten till varumärket.
- Ni vill att kinesiska tullen ska stoppa varumärkesförfalskade varor. En förutsättning för att den kinesiska tullen ska beslagta varumärkesförfalskade varor är att först registrera varumärket i Kina och att sedan registrera varumärket hos den kinesisk tullen.
- Ni vill säja era varor själva eller via en distributör i Kina. Om ni planerar att sälja era produkter i Kina, direkt eller via en distributör, är en kinesisk varumärkesregistrering ett måste. En seriös distributör kommer dessutom kräva det. Registrerar en annan part, exempelvis en oseriös distributör eller varumärkespirat, ert märke före er kan ni hindras från att sälja era egna produkter. Det kan även leda till anklagelser om intrång och krav på höga summor för att få tillbaka rättigheterna.
- Ni vill agera mot piratkopiering eller annat intrång i Kina. Registrering av varumärket i Kina är i princip en förutsättning för att vidta rättsliga åtgärder mot varumärkesintrång i Kina.
- Ni vill få bort förfalskade produkter från kinesiska e-handelsplattformar. De största kinesiska e-handelsplattformarna, som Taobao, Tmall och JD.com, kräver en kinesisk varumärkesregistrering för att hantera takedown-begäran av annonser med varumärkesförfalskade produkter. För Alibaba.com är en kinesisk registrering inte alltid ett krav, men det underlättar avsevärt.
Om ert företag planerar att bedriva affärer i Kina – genom tillverkning, export eller försäljning – se till att registrera ert varumärke så snart som möjligt! Om ni redan är aktiva på den kinesiska marknaden är det hög tid att säkra ert varumärke i Kina!
Kontakta Bergenstråhle – vi hjälper er att:
- registrera ert varumärke i Kina
- registrera ert varumärke vid den kinesiska tullen
- agera mot intrång, exempelvis på kinesiska e-handelsplattformar