Domännamnet är en nyckel
när du bygger ett starkt bolag

Idag startar företagets kundresa nästan alltid på nätet. Undersökningar visar
att en potentiell kund i snitt interagerar med företagets löften, erbjudanden
och material 12 gånger innan en mer direkt kontakt tas med ditt företag.
Hur hanterar du ditt företags domännamn?

Domännamnet markerar närvaro 24/7

Förutom att de flesta sk kundresor idag startar online, sker affärer och rådgivning i hög grad digitalt. Med ditt domännamn markerar du en stark närvaro online och ser till att bolaget är igång dygnet runt.

Tänk först på det här

Affärer och rådgivning sker i stor omfattning digitalt.
Antalet sk ”touchpoints” mellan företag och kund har ökat, så även antalet digitala kontakter som sker i köp- och förhandlingsprocesser. Att försöka definiera de interaktioner, behov, funderingar, kanaler och budskap som ligger till grund för en typisk kundresa i ditt bolag, skapar en bra förståelse för vikten av att hantera domännamnsfrågor på ett affärsmässigt sätt.

Ditt domännamn gör dig global.
Efter andra kvartalet 2020 fanns drygt 370 miljoner domännamn registrerade inom samtliga världens toppdomäner. Det är en ökning med 3,3 miljoner registreringar enbart jämfört med första kvartalet 2020.

Källa: ZookNIC, Q2 2020; Verisign, Q2 2020; Centralized Zone Data Service, Q2 2020

Domännamnet hjälper dig att bygga ett starkt varumärke.
Och ofta är ditt domännamn den minsta gemensamma nämnaren i ditt varumärkesbyggande arbete. Det är symbolen för företagets goda, eller i värsta fall mindre goda rykte. I vissa länder har man till och med förbjudit företag och individer att registrera ett domännamn, om du inte redan har motsvarande varumärkesregistrering. Så tydligt markerar dessa länder den naturliga kopplingen mellan domännamn och varumärke.

Gör så här

Det du inte registrerar i dag, registrerar någon annan i morgon.
En domännamnsregistrering hjälper dig att använda, skydda och övervaka ditt varumärke online. Du vill undvika onödiga kostnader som nästan alltid uppstår när du behöver ”hantera” domännamn som en reaktion på att du inte tänkt efter före.

  • Skydda ditt varumärke. Det finns bevakningssystem som identifierar nya varumärken. Det blir en signal till “varumärkesexploatörer” att blixtsnabbt registrera domännamn som motsvarar ditt varumärke.
  • Registrera domännamn när du ansöker om varumärkesregistrering – det är en billig försäkring och du undviker dyra “andrahandsförhandlingar”.
  • Skaffa onlineövervakning. Det är inte ovanligt att obehöriga återförsäljare använder någon annans varumärke som en onlineplattform. Det har också blivit vanligt med så kallad ”phishing” av e-postmeddelanden. Meddelanden som ser ut att skickas av någon från ditt företag och kan skada ditt rykte och skapa stora kostnader att hantera. Det finns också skadligt innehåll på webbplatser som ser ut att vara kopplat till ditt företag eller dina varumärken. Det kan påverka din affärsverksamhet negativt.
  • Ta del av våra goda råd. När du bokar in en rådgivning med våra experter kommer vi bland annat hjälpa dig att synkronisera hanteringen av både varumärken och domännamn. Vi hjälper dig att förvärva domännamn genom att uppskatta kostnader, förhandla med motparten och upprätta ett starkt avtal. Vi ger dig goda råd kring domännamnsregistrering i samband med utveckling av nya varumärken och du får råd och konkret stöd kring hantering av  eventuella intrångssituationer.

Här får du den bästa rådgivningen

Som sagt, det du inte registrerar idag, registrerar någon annan i morgon.
Boka in ett kort rådgivningsmöte så ser vi till att du hanterar dina frågor kring domännamn och varumärken så att det stöttar dina affärer.