I huvudet på våra varumärkesexperter

Din varumärkesansökan kan visa sig bli den viktigaste investeringen i immaterialrätt som bolaget gör, någonsin.

Vi älskar varumärken och därför brinner vi också för en professionell hantering så att du kan få valuta för dina varumärkesinvesteringar. Vi vill att du ska få mer Return On Innovation® på ditt kreativa varumärkesarbete helt enkelt.

Här är ett urval av alla goda varumärkesråd som du får som kund hos Bergenstråhle:

1. Genomför en snabb och bra screening av marknaden

och få hjälp att bedöma de förslag till varumärkesnamn som du tagit fram. Det tar inte så lång tid och finns det risker med ditt varumärke, så vill du ha dessa beskrivna så tydligt som möjligt för att ta beslut om nästa steg.

2. Gå inte till myndighetens (t ex PRV) webbplats och fyll i en ansökan

det första du gör. Det är som gjort för att hamna i problem med viktig särskiljning från andra varumärken och det kan ge dig en jobbig start på din varumärkesresa. Även om myndigheten erbjuder granskningstjänster så vet de ingenting om din marknadsambition och vilken roll varumärket ska ha i utvecklingen av företagets affärer. Det här är extra viktigt när du lämnar in en sk EU-varumärkesansökan. Anledningen till det är den bristfälliga granskning som sker hos den europeiska myndigheten. Du blir glad när du får ditt varumärke godkänt snabbt, men det kan bli riktigt stökigt när företag börjar opponera sig mot din registrering.

3. Skydda ordmärken först.

Om det går, försök skaffa skydd för det sk ordmärket (benämningen). Det är oftast det starkaste varumärkesskyddet du kan få och det ger dig bra valuta för pengarna. Grundare till bolag vill ofta registrera sin logotyp först eftersom de spenderar mycket tid, energi och pengar på att skapa den. De kanske inte inser att en varumärkesregistrering för ett ord eller ordsekvens täcker användningen av dessa ord oavsett teckensnitt, storlek, färg eller konfiguration av orden. Om ditt vanliga ordmärke (namn) är väldigt beskrivande i sin karaktär kan det bli svårt att skydda. I ett sådant läge kanske du vill registrera din logotyp/symbol istället för eller utöver ordmärket. Ett tips är att prata med en av våra varumärkesjurister som reder ut begreppen och gör det tydligt vilka som är dina bästa möjligheter framåt.

4. Välj ditt varumärke med mycket hjärta

i beslutet, men glöm inte att bottna ditt beslut i den fakta som du snabbt kan få hjälp att ta fram. Vi är bra på fakta! Din varumärkesansökan kan visa sig bli den viktigaste investeringen i immaterialrätt som bolaget gör, någonsin. När du går in i själva registreringsprocessen kan du gärna låta dina pengar tänka åt dig, här ska hjärtat redan ha avslutat sitt jobb. Du väljer förstås det varumärke du gillar och som kommunicerar bäst med den produkt eller tjänst som det namnger.

5. HÄR ska du spara pengar.

Slösa inte tid och pengar på att försöka registrera något som du innerst inne anar inte kvalificerar sig för ett varumärkesskydd. Du kommer att tappa både lust, tid och mycket pengar om du ska göra om processen när du fastnar i ett hinder som du inte kan ta dig ur. Hos oss på Bergenstråhle får du mycket hjälp med att förstå hur du kan tänka för att det ska bli rätt.

6. Marknadsföring i utlandet kräver egna registreringar.

Ett internationellt skydd behöver inte knäcka hela budgeten. Till exempel finns EU-varumärkesansökan som ger dig extra tid att bestämma vilka EU-länder du har bäst potential att göra affärer i. Du hinner både rådgöra med våra experter om hur du ska agera om du t ex hamnar i en intrångssituation, och du hinner sätta upp en strategi som stöttar din affärsplan.

7. Övervaka och hantera din varumärkessituation med lite finess.

Om du tidigt sätter upp en plan som berättar hur du ska agera om du får problem på en marknad, har du kommit långt. Även om det är viktigt att skydda ditt varumärke mot intrång, kanske du inte är beredd att ”gå i clinch” med varenda hotbild som kan dyka upp. Det kan bli kostsamt och det kan ibland skada dina varumärkesrättigheter mer än det skyddar dem. Du behöver ha en realistisk strategi i förhållande till affärsprioriteringar och resurser. Det hjälper vi dig med.

Kontakta oss så hjälper vi dig att utveckla starka varumärken.

Ola Bergfeldt
Business- and Branding Advisor

Write a Reply or Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*