Hur förstår man varumärke?

När vi pratar med företag om vikten av att hantera sina varumärken kretsar fokus väldigt mycket och ofta kring praktikaliteter och juridiska aspekter. Och det är superviktigt. Men, för att kunna göra professionella bedömningar, avgränsningar och rekommendationer behöver vi också ”förstå varumärke”.

Det här är sådant som en ”varumärkesjunkie” som jag tänker på och vill lyfta in i hela varumärkesdiskussionen. Du kanske redan är proffs, om inte så bjuder vi på Bergenstråhle som vanligt på beslutsstödjande råd när du bygger din verksamhet och när du bygger in dina styrkor och unika faktorer i ditt framtida varumärke.

Syftet – varför?

Den avgörande frågan först – varför ska jag välja dig? Vad är det ni lovar som andra inte kan lova? Om du är krispigt tydlig med ditt WHY hjälper det dig att definiera syftet och kärnvärdet för ditt företag. Vårt löfte till företag är Return On Innovation®, det får man bara hos Bergenstråhle på det sätt som vi gör det. Det är så viktigt att vi har varumärkesregistrerat det löftet. Det blir en stark kärna till allt annat som ska skapa i verksamheten. Ditt VARFÖR hjälper dig att ta ett stort steg bort från onödig konkurrens och blir en tydlig särskiljning jämfört med andra företag som är aktiva på samma marknad som du. Med stöd i ditt VARFÖR blir det mycket enklare att skapa aktivitet med tydliga avsikter och ge plats för mer funktionella mål som t ex ”tjäna pengar” och ”erbjuda den bästa servicen” för att nämna ett par.

Den starka känslan

Alla vill tillhöra och vara en del av något. Det är det som gör att du kan bygga upp en skara av lojala varumärkesentusiaster som ibland t om väljer dig även i situationer när du definitivt inte är bäst. Den är den emotionella kopplingen till dig och ditt varumärke som är den starkaste länken som håller ihop kedjan i det läget. Genom att knyta an till dina kunder på ett lite djupare plan än t ex bara genom en produkt eller tjänst, kan du stärka din kundrelation mångfalt eftersom du vädjar till känslor. Känslor är starka grejer! Fundera på hur du själv reagerar känslomässigt i olika situationer.

Äkta lojalitet

Jag fortsätter lite på samma spår som i punkten ovanför om ”känslan”. Lojalitet är det som omvandlar engångskunder till en äkta varumärkesambassadörer. Du bör belöna lojala kunder och se till att de på riktigt upplever att de är en del av något unikt. Ni som är i min generation kan relatera till Konsum förr i tiden och deras lojalitetskoncept. Konsum hade mängder av kunder som aldrig handlade någon annan stans, oavsett om det man letade efter i butiken fanns eller ej. Galet va?  Kostnaden och engagemanget som krävs för att skaffa en helt ny kund är naturligtvis betydligt större än att behålla en nuvarande kund. Men lojaliteten behöver uppmuntras.

Ett konsekvent beteende

Om det över huvud taget ska uppstå en nödvändig kännedom och igenkänning måste du jobba konsekvent och ihärdigt med ditt varumärke. Kommunikation behöver vara sammanhängande och relevant för varumärkets syfte. Vilket varumärkessyfte har ni? Konsekvens innebär att löften och beteenden genomsyrar externa och interna aktiviteter och beslut. En företagsledning får inte peka med hela handen åt ett håll samtidigt som medarbetarna springer iväg åt ett annat håll, men det är inte helt ovanligt. Det är ingen garanti att en företagsledning är erfarna varumärkesbyggare. Det är en yrkeskunskap i sig. Konsekvensen tar sig ofta uttryck i en varumärkesguide av något slag. Det är toppenbra men det är bara en samling av de strategier och beslut som företaget har kommit fram till. Resten är det stora jobbet – att hålla sig till instruktionerna och beteendet och att leva upp till det!!

Det interna engagemanget

Det är ju en ganska sliten klyscha att medarbetarna på ett företag är de viktigaste varumärkesambassadörerna. Men det är fortfarande lika rätt. Å ena sidan är det tufft att bygga starka varumärken i vilken organisation som helst när inte medarbetarna ”skriver på” för företagskulturen och bidrar med engagemang och attityd där de kan. Å andra sidan gör små men konsekventa och kontinuerliga insatser väldigt stor positiv skillnad i varumärkesarbetet. Ett bra exempel i vår digitala värld, på en liten men viktig insats, är när medarbetare är med och delar och kanske kommenterar ett inlägg i sociala medier. Både spridning, trovärdighet och intresse ökar och gör man det ofta, ja ni förstår effekten…

Det externa engagemanget och medvetenheten

Att ha fingret på pulsen ute på marknaden, inklusive på dina konkurrenter, gör det mycket enklare att förverkliga din varumärkesstrategi och önskade identitet och position. Lär bland annat av dina konkurrenter och ta reda på vad de gör bra och inte så bra, då kan du snabbt förbättra dig om det behövs. Du kan ta ett ganska snabbt kliv framåt i varumärkesupplevelsen på områden som annars tar lång tid att förändra? Det är ju viktigt att kunna vara lite flexibel och förutseende i vår föränderliga miljö och en del företa är fantastiskt duktiga att anpassa och samtidigt stärka sina varumärken – hallå Corona!!

Låt oss hjälpa dig. Här på Bergenstråhle är vi inte bara duktiga på tekniska och legala aspekter i varumärkesarbete, vi kan strategi och funktion och kan hjälpa ditt företag att börja skapa varumärken som bygger starka värden i verksamheten.

Ola Bergfeldt
Business- and Branding Advisor

Write a Reply or Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*