Ta dig över varumärkesarbetets trösklar

Du som ansvarar för att bygga upp ett starkt företagsvarumärke har en av bolagets viktigaste roller. Ibland är du VD, ibland har du en definierad roll som kommunikationsansvarig. Ibland inser styrelse och ledning vikten av det arbetet, ibland inte. Ibland agerar hela bolaget som ett starkt team, ibland är det självstyrande öar som flyter runt långt ifrån varandra. Oavsett hur det ser ut i just din organisation, här får du 6 direkt användbara råd om hur du kan förhålla dig för att undvika att snubbla på de högsta trösklarna när du ska bygga upp, positionera, marknadsföra och hantera företagets varumärke.

Vilka av de här trösklarna brukar du snubbla på?

  1. Saknar tydlig koppling till affärsmål och affärer. Det mesta landar i "look & feel", att skapa en manual och några kampanjer. Sen är jobbet klart.
  2. Mästare på quick fix. Du hjälper alla andra att kommunicera, alltid med kort framförhållning och tillhörande "halvbra" kvalitet. Viktiga och bra saker måste få ta lite tid, precis som inom vilket annat kompetensområde som helst. Du överlever inte hur länge som helst på snabbmat, tänk på det.
  3. Allt ska ske NU. Försök att titta framåt. Varumärket kommer bli mycket mer intressant att jobba med, kunna ta en mer strategisk roll och ge större affärsbidrag när du kan sikta mer framåt än nedåt mot marken. 1-2 års sikt kan vara en bra horisont att planera för.
  4. Medarbetarna är inte med på resan. Det här är helheten och engagemanget du behöver för att få starkt genomslag och hög trovärdighet. Vilka vill inte vara med på resan? Varför vill de inte vara med?
  5. Lyckas inte engagera ledning eller styrelse. Oavsett hur duktig och erfaren du själv är, det här är nyckeln till att kunna påverka de du behöver och det du behöver. Varumärket ÄR en ledningsfråga.
  6. Orkar inte driva och systematisera arbetet. Istället kastar du dig snabbt över nästa utmaning som verkar spännande och låter varumärkesarbetet tappa fart, kraft och spets.

Var ärlig med dig själv och ställ krav på att kunna jobba effektivt med varumärkesbyggandet i organisationen. Jag använder mig själv av dessa punkter och försöker stärka mina svaga punkter i den här listan, så ofta jag kan.

Kund eller inte kund, du är varmt välkommen att kontakta mig på ola.bergfeldt@bergenstrahle.se eller på 070-492 61 11 om din egen roll och situation om du vill. Jag vill också att du ska kunna jobba effektivt med bolagets varumärkesarbete, både med de kommersiella och de legala aspekterna.

Ola Bergfeldt
CMO and Brand Advisor

Write a Reply or Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*